Dragtävlat

Förr förra helgen åkte jag och Lisa till Skellefteå för att tävla drag. Eftersom det var (och fortfarande är) snöbrist så blev det ett spår på isen. Inte den minsta tillstymmelse till en uppförs- eller nerförsbacke med andra ord. Lite trist att köra men samtidigt var vädret på topp så det var himla fint att åka!

När jag hade 4-5 minuter till start insåg jag att jag inte hade min nummerlapp på mig. Den låg kvar i bilen ett par hundar meter bort. Gjorde ett snabbt övervägande om jag skulle fråga om jag fick köra utan. Men insåg att om jag skulle få ett nej så hade jag aldrig hunnit tillbaka i tid. Därför spurtade jag iväg  mot bilen på en gång. Tyvärr var jag inte snabb nog ändå och vi missade vår starttid. Jag hade nummer 13 och startade strax efter nr 15 så troligen ha vi ca 1 ½ min extra på vår tid…. surt! På resultatlistan står det 33.37, vilket inte är särskilt bra. Tror inte vi hade haft cert om jag kommit i tid heller. Meja drog bitvis jätte bra men vi tappade tid när vi blev omkörda, då hon fick för sig att gå ut i den djupa snön bredvid spåret. Sen hade vi lite strul med en hund som inte ville gå om, utan den la sig framför som en bromskloss ett bra tag, tills den kom en snabbare hund som den hakade på istället. Mest tid förlorade vi nog dock när Meja på ett ställe försökte gena. Hon drag rakt ut i lössnön på ett ställa där spåren gick nära varandra. Jag misstänker att hon fick lite vittring på Lisa och Elton 🙂 Hon kan ju inte backa eller vända tvärt med pulkan så det blir alltid lite struligt när de går fel väg med då.

Lisa och Elton gick det förövrigt jätte bra för! Deras första meriteringstävling och den lilla cockern springer på 27.25 (utan pulka)! Mycket imponerande och det tyckte domaren också som gav dem ett cert! I efterhand ångrar jag lite att jag körde Meja på pulka för jag tror vi skulle kunnat ha en mycket bättre tid på lina. Men samtidigt måste vi ha minst ett till cert i pulkaklass så det är bara fortsätta försöka 🙂 Men det kommer nog bli tufft! Dagens lärdom- glöm INTE nummerlappen!

När tävlingen var slut så åkte vi och kikade på lite agilitytävlingar, mest för att jag ville träffa Jenny och (den andra) Lisa som var där och tävlade! Och som vanligt när jag kollar så visade Jenny och Multi sig från sin bästa sida. Jag hävdar att det var den äckliga spordrycken som jag tvingade en trött Jenny att dricka som gjorde susen 😉

Sen när vi kom hem så hade jag inte så mkt energi kvar…. tur att helgerna är korta, annars skulle man ju aldrig få vila upp sig 😉

3 kommentarer

Filed under Vardag

3 responses to “Dragtävlat

  1. Jenny

    Jag ska följa med och hålla reda på din nummerlapp! Sen vill jag heja på er när det är SM i lina lång ;p

    Var nog helt klart sportdrycken, höll ju på somna innan loppet! Tur att ni kom och peppade upp oss, synd att ni missade ettan bara 🙂 Nåja vi kommer ju till Umeå och tävlar snaart!

  2. Bra jobbat av er ändå! Jag ska ju köra SM pulka med men har inte åkt med pulka iår ännu 😛
    Blir kul att få träffa er på SM nästa helg!

  3. Du ska se att de går bättre för er på SM! Kommer hålla tummarna 🙂

Kommentera

