SM i Härnösand

Bild

Förra helgen spenderades i Härnösand med Lisa. Vi bodde billigt och rymligt på en ridklubb bland döda flugor och annat smått och gott och spenderade dagarna vid Bondsjöhöjdens skidspår. Jag och Meja tävlade SM i pulka. Faktiskt i C klass då en av B hundarna inte kunde komma. För att det ska bli SM status måste man vara tre och det blir ju roligare för alla då. Vi tävlade mot en till B hund som faktiskt vann samt en dobbis från vår egen klubb. Jag och Meja kom trea och fick med oss en till SM -bronsmedalj hem. Tiden var verkligen inget att skryta över (40:27) men jag tycker hon bitvis jobbade riktigt bra och tiderna var överlag långa om man kollar på övriga B & C klasser. De andra två ekipagen i min klass gjorde verkligen en super insatts och de slog alla B & C hundar i herrklasserna! Jag är i alla fall nöjd över att vi fick köra om ett ekipage på målrakan, samt att vi då slog en B herre och en B herre veteran (tävlingsmänniska jag?? haha ) 😉 Inget cert för oss men våra supersnabba motståndare fick ett var, väldigt välförtjänt då de åkte lika fort som vissa av A hundarna!!

Efter att vi gått i mål så var det bara att ladda om för motionsklass med Vera. En sträcka på 7, 5 skulle avverkas. Vera är grymt duktig och vi tog oss runt på tiden 21:14 trots en rejält jobbig uppförsbacke. Vi slutade på placering 8/11. Lisa och lilla Elton jobbade också på kanonbra och kom i mål som tia. Nu ska ni ha i åtanke att i princip alla andra hundar i motionsklass är stående fågelhundar så då får man vara nöjd när man inte är sist… 😉

Bild

På söndagen var det dags för stafett. Umeå brukshundsklubb hade ett lag bestående av mig och Lisa (med cocker) samt en till tjej med en dobermann. Inte de vanligaste raserna med andra ord. I stafett delar man inte upp i klasser utan alla kör tillsammans. Vi hade alltså inga ambitioner om placeringar utan tyckte mest att det var en kul grej! Lite extra spännande när alla startar samtidigt! Sträckan var samma som jag kört i motionsklass dagen innan. Jobbigt men den dryga uppförsbacken men skönt att slippa varva.

En film från massstarten kan ni se här. Jag ville inte trägas eller hamna i vägen för någon så jag valde att vänta lite innan jag for i väg men om ni kollar på filmen så ser ni mig och Meja efter en liten stund 😉 Stod för övrigt i första startled men hade som tur är ingen bakom mig. Och trots att jag väntade lite så ramlade en tjej framför mig men det löste sig fint…

Resultat från helgen hittar ni här

Bilderna ovan från tävlingen har Erica Björk tagit! Fler bilder kan ni hitta här

Snyggaste laget som fick en hel del uppmärksamhet av publiken kan ni se här. Det är lite kul att visa att det går att åka med andra raser också 🙂

stafettlaget

En trött Meja efter första dagen…

IMG_2994[1]

Allt som allt var det en riktig toppen helg. Skönt att komma hem men jag vill redan ut på äventyr igen…

1 kommentar

Filed under Dragträning, Tävling

One response to “SM i Härnösand

  1. Roligt att läsa om era äventyr!

Kommentera

